top of page

לפתוח את הלב - מדריך לתנוחת הקוברה


תנוחת הקוברה.

בסנסקריט bhujanga

פתיחת בית החזה,

הקשתה לאחור.

כתפיים רפויות

מרפקים כפופים וצמודים לגוף

הסתכלות אל העולם עם העיניים של הלב.


מרכז האנרגיה של הלב, אנאהטה,

מתרחב עם כל נשימה ומרפה עם כל נשיפה.

כמה שהמנח מאתגר ומבקש יציבות נינוחה.

שימוש בנשימה ככלי להרגעה.


ויסות עצמי,

תהליך אתחול

העברת המידע דרכי

ויציאה מהמצב בשכלול.


מתחילים בהדרגה, משקיטים את האגו ואת תחושת התשוקה. מאפשרים לגוף לעשות רק מה שנכון ברגע הזה על המזרן. הגמישות היא נרכשת ומבלי לשים לב הראש מתרומם והגב מוקשת ואנחנו באליימנט של תנועה.


צורת פיתול התנוחה יוצר קונוטציה לנחש הקוברה שזוקף את ראשו. היא תנוחה בסיסית והתחלתית ביוגה. תנוחת הקוברה יוצרת עמוד שדרה מאוזן, גמיש ושרירי גב חזקים.

בכתובי היוגה, גהרנדה סהמיטה, נכתב – "תנו לגוף מהטבור ועד הבהונות לנוח על הקרקע. כפות הידיים על הקרקע והרימו בעדינות את פלג הגוף העליון מהטבור ועד הראש בדומה לנחש".


בקוברה אין תמיכה לגב ולכן יש חשיבות לכך שהמרפקים ישארו מעט כפופים ותהיה השתרשות חזקה אל המזרן, האדמה עם כפות הידיים.

דגשים לכניסה ויציאה נכונים בתנוחה

מתחילים את התנוחה בשכיבה על הבטן כאשר כפות הידיים נמצאות מתחת לבתי השחי. הבהונות הגדולות במגע והעקבים נופלים לצדדים. רוב המתרגלים מכווצים את שרירי הישבן כי הם נמצאים במאבק בתנוחה. נסו להרפות אותם ולהתמסר למתיחה. בשאיפה הבאה, אספו את שרירי הבטן ודחפו דרך כפות הידיים עד כמה שנעים. אם הצוואר שלכם חזק וגמיש הרימו את בית החזה עוד קצת והרפו את הראש לאחור.

למתחילים מומלץ לא לעלות גבוה מידי, שכן הכתפיים יעלו איתכם ויהיה מאמץ. המרפקים צמודים אל הגוף ונשארים כפופים. אפשר להשאיר את הראש במרכז ובהמשך לעורף ולא להרפות אותו לאחור אם הדבר יוצר עומס ולחץ. משקל הראש הוא בערך 7-8 ק"ג ולא פשוט "לזרוק" אותו לאחור ולהרפות את משקלו, לחשוף צוואר ועוד לנשום.

לפני שיוצאים מהתנוחה מומלץ להעמיק אותה קצת יותר (לעלות גבוה יותר) ולאחר מכן להתחיל לרדת לאט ולשלוח את הסנטר הרחק מכם על המזרן כדי להאריך את עמוד השדרה. הניחו את המצח על כפות הידיים כדי להאריך הצוואר.


מי צריך להיזהר או להימנע מתנוחת הקוברה?

אנשים עם כאבי גב תחתון, בלט דיסק, סיאטיקה (דלקת בעצב הסיאטי), תסמונת מנהרת שורש כף היד, אנשים עם דלקת פרקים, או אחרי ניתוח בבטן ונשים בהריון.


יתרונות התנוחה:

תנוחת הקוברה מחזקת את עמוד השדרה ושרירי הגב. היא מותחת ומחזקת את שרירי הבטן ובית החזה, מעסה את האיברים הפנימיים, מאזנת ופותחת את צ'אקרת הלב ומקלה במקרי אסטמה.


* מרתיע להיות פגיע/ה *

לפתוח את הנשמה החוצה ולתת לעולם להיכנס.

להניח לתוצאות ולהנות מהדרך.

בשביל מה אנחנו פה אם לא להרגיש?

לחוות,

לנוע בחופשיות

ולמצוא את העצמאות.

דני


☮️


on the 📸 @AmitNeter


bottom of page