top of page

יתרונות תרגול יוגה


למה בעצם לתרגל יוגה?


היום המודעות גדולה מאי פעם על יתרונות תרגול היוגה.


לא פעם הגיעו אליי תלמידים שהופנו על ידי הרופאים שלהם! כן כן, רופאים מערביים שעד לפני רגע נתנו כדור לכאב גב. בעשר השנים האחרונות, נוצרה הבנה מובהקת שעל בריאות יש לשמור כל הזמן ולא רק בעת שחולים. יוגה נחשבת לרפואה משלימה בזכות עצמה.


מחקרים קליניים רבים אשר פורסמו בשנים האחרונות מוכיחים את ההשפעות החיוביות של תרגול היוגה - הפיזיולוגיות והמנטאליות וכן את היתרונות הבריאותיים של תרגול רציף.


חוקרים מבית הספר לרפואה באוניברסיטת שפילד פרסמו סקירה של 40 מחקרים על היתרונות הבריאותיים של יוגה, וסיכמו כי תרגול יוגה קבוע, לא קשר לאילו לסוגי יוגה, יכול למנוע ואף לרפא מחלות רבות. במאמרים אלו נעזרתי כדי לכתוב את המאמר.


יתרונות פיזיולוגיים של תרגול יוגה


גמישות


גמישות היא חלק קטן מהיוגה ולפעמים היא מהווה חלק מרכזי בסיבות "למה" להתחיל יוגה. הגמישות מונעת פציעות, כשהשרירים ארוכים הם פחות נמתחים ובכך גם הגידים בסכנה פחותה לקריעה. הגב מרגיש יותר נינוח, עמוד השדרה יציב, גמיש וחזק, פריצת הדיסק בגב עלולה להתרחש כשהגב שלנו פחות גמיש ואלסטי. כאבי מפרקים וכאבי שרירים במקומות נוספים בגוף כגון שרירי הישבן, השכמות, הצוואר יכולים לפחות ברגע שמאפשרים לשריר להרפות ונותנים לו מקום לריווח. וכמובן כאשר השרירים אינם מכווצים ולוחצים על כלי הדם, מתאפשרת זרימת דם טובה יותר לכל תא ותא בגוף, מה שמשפיע בצורה דרמטית על בריאותנו.


היוגה, בכל סוגיה, נחשבת לתרגול משלים חיוני לכל ספורטאי.


הרבה ספורטאים שמתאמנים בחדרי כושר ועסוקים רק בלכווץ את השרירים עלולים למצוא את עצמם, למרות הספורט והחוזק, בגוף מכווץ, כתפיים קורסות פנימה, אם הם לא יתרגלו גם את הרפיית השרירים מן הצד השני. זהו תרגול בפני עצמו.


אני אישית מתחברת מאוד. הגעתי ליוגה בכמיהה להגמיש את הגוף ובתור טניסאית עם שרירים קצרים כל מה שרציתי היה להגיע לקצות אצבעות הרגליים. לאחר תקופה הקסם פשוט קרה, מבלי ששמתי לב, הגוף התרכך וכך גם המחשבה. יוגה היא לא רק לאנשים גמישים מטבעם. אלא לכולם!


חוזק של השרירים המייצבים


השרירים המייצבים לא בהכרח מתחזקים באימוני חדר כושר. ביוגה (כל הסוגי יוגה), השרירים הקטנים האלו בגב מתחזקים רק מעצם הישיבה הזקופה שדורשת תרגול רב. שמירת בית חזה פתוח וכתפיים רפויות מאפשרות לגוף לפתח את היציבה שלו כברירת מחדל של הגוף ולא רק במהלך שעה של תרגול היוגה.


כשיוצאים מדלת הסטודיו, המודעות ליציבה שלנו גדלה. כך גם בפעילות יומיומית של עמידה (למשל שטיפת כלים, אכילה, נהיגה ועמידה בתור…) יש שיפור מדהים מבחינת החזקת הגוף הפיזי שלנו במרחב, מקום שלפני כן לאו דווקא אנחנו שמים לב ונותנים את הדגש.


יתרון חיזוק שרירי הגוף והיציבה מקבל משמעות גדולה אף יותר בגיל מבוגר יותר בו שיווי המשקל מתחיל להתערער ויש סיכוי יותר ליפול ולהיפצע.


מחקר אשר פורסם בארצות הברית לפני שנתיים בחן את ההשפעות של תרגול יוגה על קבוצה של 26 אתלטים. המחקר אשר בוצע בשיקגו, מצא כי תרגול היוגה שיפר באופן דרמטי את הגמישות והיציבה של אותם אתלטים מול קבוצת ביקורת אשר לא תרגלה יוגה.


נשימה נכונה ועמוקה


הנשימה היא כוח החיים. כשאין נשימה, אין חיים. ככה זה עובד מאוד פשוט. שואפים אוויר רווי בחמצן שממלא לנו את הגוף, נשלח ללב ולמוח ובעצם מאפשר לנו להמשיך לתפקד ובנשיפה יוצא הפחמן הדו חמצני ומווסת את הגוף במידות הנכונות.


אך, האם אתם שמים לב לנשימה שלכם ביומיום? לא, היא מובנת מאליה. איך דבר כה משמעותי מכל תפקוד החיים שלנו לא מקבל את מלוא הקרדיט על היותו שם?


חלק משמעותי מתרגול היוגה זה תרגילי נשימה – פראניאמה. דרך מגוון טכניקות, אנחנו לומדים לנשום לאזור הבטן והסרעפת, להבחין בדפוס הנשימה בעת מצב סטרס ומצוקה והכי חשוב – להבין איך אנחנו יכולים לנהל את הנשימה ולא היא אותנו. ברוב התרגול הנשימה מתבצעת דרך האף – כך האוויר שנכנס אלינו לגוף כבר עובר את מסנן האף והופך לנקי הרבה יותר.


שיפור השינה


שינה טובה ואיכותית נחוצה לאיכות חיים ולבריאות הפיזית והמנטאלית שלנו, את זה כולנו יודעים. והאמת היא – שרובנו מתייחסים לשינה כמובנית מאליה. שינה לא מספקת היא בעיה בולטת בחברה המודרנית שחיה 24 שעות ביממה במשך שבעה ימים בשבוע.


תרגול סוגי יוגה המשלבים בתוכם טכניקות של נשימה (פראניאמה) ומדיטציה, מובילים לא רק לשיפורים ביציבה ובחיזוקו של הגוף, אלא גם לשינויים מיטיבים בתפקוד המוח, המשפיע כמובן על תפקוד הגוף.


ברגע שתתחילו לתרגל יוגה תוכלו להירדם יותר בקלות. אתם לומדים כיצד להרפות את הגוף, לנשום יותר נכון וכך גם תירדמו יותר במהירות.


תרגול רציף יאפשר לכם, בין היתר, לישון טוב יותר בלילה, להיות ערניים יותר ביום כך להימנע מתאונות מיותרות. בנוסף התרגול יאפשר לכם לרדת במשקל ולחזק את המערכת החיסונית. מחקרים רבים הוכיחו כי תרגול רציף של יוגה המשלב בתוכו טכניקות של נשימה, יכול להוביל לאיזון בהפרשת הורמון הקורטיזול הידוע בכינוי "הורמון הסטרס". אותו הורמון המונע מהמיינד להיות נינוח ברגע שנכנסים למיטה.


שיפור תפקוד מערכת העיכול


אולקוס, כיבים, תסמונת המעי הרגיז, עצירות וטחורים מושפעים מאוד ממצבי לחץ ויכולים להגיע להחרפה מהסטרס המופעל עלינו. אם תחושו פחות במתח, תסבלו פחות. אמרנו שהיוגה מסייעת לאיזון הפרשת הורמון הקורטיזול, בכך הגוף יותר נינוח ולפי היוגים, גוף בריא שווה מערכת עיכול שמתפקדת כראוי.


במיוחד תנוחות הפיתולים ביוגה הן מסייעות לתפקוד מערכת העיכול. תנועת הפיתול "סוחטת" את האיברים הפנימיים ונותנת להם עיסוי טוב. תרגילי הנשימה אל הבטן מסייעות גם הן להזרמת דם מוגברת לכל חלל הבטן ואיברי מערכת העיכול. יש תרגולי יוגה שמטרתן להניע איברים, לסייע להם בפעימה הטבעית של הגוף ולגרום להנעת מערכת העיכול. אומרים שדרך היוגה ובכל סוגי היוגה ניתן למנוע הרבה מחלות במערכת העיכול כדוגמת המוזכרים מעלה.


העצמת האנרגיה במהלך היום


מטרת היוגה בגדול היא לאפשר לפראנה – אנרגיית החיים – לזרום ללא חסימות לכל התאים בגוף ולעלות כלפי מעלה. היוגה רואה את הגוף הפיזי גם כגוף אנרגטי המגיע עם הילת אנרגיה מסוימת ויכולת. אותה האנרגיה יכולה לעבור במרכזי האנרגיה בגוף, צ'אקרות, בערוצי האנרגיה, נאדיס, וקיימת גם הגדרה נוספת שהיא הואיוס.


במהלך היום, כשאנחנו שרויים בלי מודעות אנו עלולים למצוא את עצמנו מרוקנים מאנרגיה. פעולות פשוטות יכולות להיות מסובכות ולבסוף נישאר סחוטים וללא יכולת או רצון להמשיך להתאמץ. כי לא יהיה לנו מאיפה.


אמרנו שהיוגה משחררת לחצים נפשיים ומתחים פיזיים, בכך הגוף הופך להיות יותר קליל, רפוי ונינוח. למשל אם החזה תפוס ומכווץ, הפעולה הפשוטה כמו ישיבה דורשת מאמץ פיזי כל כך גדול ומכלה את האנרגיה שאיתה הגענו מלכתחילה.


בעזרת ניקויים פיזיים, תרגול פיזי, מודעות לאן האנרגיה הולכת והימנעות מהתפוגגותה, ניתן לסיים את היום מלאי מרץ, שמחים ועם יכולת התנעה גבוהה.






הישארו מעודכנים להמשך המאמר!

חלק שני - יתרונות מנטאליים של תרגול היוגה - בקרוב.

bottom of page